måndag, maj 01, 2006

Veckan som gått…

...har varit väldigt intensiv, skulle man kunna säga.

Den började med Kommunfullmäktige och några mycket ideologiska debatter om årsbokslut med överskott motsvarande en skattekrona samt valfriheten inom barnomsorgen (se tidigare inlägg). Därtill i en annorlunda miljö, vi var i bygdegården i Ljugarn. Nu fick vi väl inte så många åhörare från bygden som vi hade hoppats, men det var ett bra tillfälle för KF-ledamöterna att få se en annan del av Gotland än Visby.

Folkhälsodagarna i Visby har denna vecka handlat om äldres hälsa. I tisdags och onsdags hölls seminarier i Visby med många viktiga frågor. Jag fäste mig speciellt vid Ove Ronströms anförande den första dagen. Det är inte säkert att äldre vill ha det så som andra bestämmer åt dem. Valfriheten, möjligheten att kunna påverka sin vardag är minst lika viktig för de äldre som för barnfamiljerna!

På onsdagskvällen hade stiftelsen Gotlandspressen/GA sitt årsmöte. Föredragshållare var denna gång vd för Svenska Spel, Jesper Kärrbrink. Han höll ett mycket trevligt och informativt anförande om sin verksamhet med många personliga inspel. Som styrelseledamot säger jag Tack Jesper!

På torsdagen gick jag på Svenska Spels bolagsstämma, och fick delvis denna information en gång till, men också en inblick i styrelsens arbete och de stora öppna lokalerna, som man snart vuxit ur. Även om mycket finns att säga om vårt svenska spelmonopol är det intressant och viktigt för Gotland med företag som ger gotlänningar nya jobb. Flera guldägg fick symbolisera de ca 4,5 miljarderna som man lämnar över till staten, bl a till ungdomsidrotten. En hel del finansierar säkert också socialdemokratiskt valfläsk under ett valår.

Fredagen tillbringade jag i Riksdagen på moderaternas rådskonferens. Där dryftas varje halvår aktuella politiska frågor hos de lokala m-företrädarna från hela landet. Mycket handlade naturligtvis om socialdemokraternas "nådiga lunta", men även en del om alliansarbetet och vår eget budgetarbete och andra aktuella valårsfrågor. Jag hann också boka in ett besök på Gotland med en av våra riksdagsledamöter i juni, samt stämma av flera lokala gotländska dilemman med kollegor. Det ska bli spännande att jobba för att Riksdagen blir min arbetsplats de närmaste fyra åren, så vi kan få bättre beslut om frågor som är viktiga för Gotland och Sverige!

Två interna styrelsemöten har det också blivit. Valet kommer allt närmare och kraven på oss ökar. Idag är det 1 maj och det lär finnas anledningar att återkomma om detta i min blog under dagen.

Inga kommentarer: