onsdag, maj 24, 2006

Apellmöte om droger

I dag deltog jag vid ett apellmöte om alkhol och droger på Östercentrum i Visby. Här är ett utdrag ur mitt anförande:

"Droger är ett problem, var, när och hur de än förekommer! Problemet är - tyvärr - också ständigt lika aktuellt, särskilt i ett barn- och ungdomsperspektiv. Och särskilt nu i dessa sköna dagar med många lov och skolavslutningar. Det är därför jag till stor del kommer att tala om barn- och unga i mitt inlägg.

Det är ofta i tidiga år grunden läggs för missbruk längre fram. Tobak och alkohol är ofta också inkörsporten för tyngre droger och narkotika. Därför har jag jobbat mycket utifrån ungdomsperspektivet – och under många år arbetat med unga och deras vardag på Gotland som lärare och rektor, och som kommunalråd för sociala frågor förra mandatperioden.

Vi hade under många år projektet VÅGA säga nej till droger bland sjuorna på vår skola. VÅGA-arbetet sker även i år i flera av våra högstadieskolor, och det är jättebra! Det handlar om att ge både information och motivation som viktiga delar för att lära sig att säga nej. Stöd från föräldrar och andra vuxna är också nödvändigt.

Många andra sätt att ta itu med livsstilsfrågor sker också runt om på Gotland i skolor, på fritidsgårdar och i föreningsverksamhet – jättebra! Alla vuxna som finns runt barn och ungdomar är viktiga, de behöver vuxna som engagerar sig och visar vägen i livet ibland. Ungdomar behöver mer vuxenkontakter idag!

Allra viktigast för barnen är ändå föräldrarna som också har ett särskilt ansvar för sina barn. Jag har själv haft ungdomar hemma under många år vet jag att det inte alltid är lätt att vara förälder. Det finns inga genvägar, och jag är övertygad om att alla föräldrar vill sina barns bästa, men man kan ibland också behöva får stöd från samhället.

Jag hoppas också att krogarna fortsätter att jobba med en ansvarsfull alkoholhantering i sommar. Också livsmedelsaffärer och andra som säljer folköl har självklart ett stort ansvar att inte sälja till minderåriga. All personal som hanterar alkohol måste vara medvetna om sin ansvarsfulla roll.

Langning av alkohol och droger är ett mycket allvarligt brott mot unga. Svartsprit är ett annat otyg som förekommer bland ungdomar, ofta i rikliga mängder, och måste stoppas. Här kan allmänheten vara en ovärderlig hjälp genom att meddela polisen om man misstänker att det förekommer brott. Tyvärr drar staten ner på tull, polis och bevakning. Det kan mycket väl medföra att mer droger når ön i framtiden. Här måste vi agera kraftfullt från Gotland!

Många delar av samhället gör stora insatser för att vi ska få ett Gotland där vi kan minska drogernas inflytande. Ungdomsgruppen jobbar ute på stan kvällar och nätter, föräldrar nattvandrar, polisen behövs på hela ön för att se till att inte brott begås, kommunen har tillsyn till utskänkningen, och vi alla bidra genom att vara uppmärksamma på det som sker."

Inga kommentarer: