lördag, september 30, 2006

Två veckor efter valet

Nu har det gått en tid sedan vi vann valet på Gotland och i riket. Det är mycket rent praktiskt som ska göras. Diskussioner, möten och samordning av uppdrag i partiet och inom alliansen pågår. Även om intensiteten är något lägre numera, så ska massor göras, och mycket ansvar ligger på nuvarande gruppledare hos moderaterna, som är jag.

Valresultatet var lyckat för moderaterna men riksdagsvalet blev en besvikelse för min egen del. Många har undrat varför inte informationen om kryssandet varit bättre, och i det kan jag instämma. Många har visst inte heller insett betydelsen av att även ”kryssa kvar” en person som står överst på listan. Tydligen har dessa diskussioner förts på massor av arbetsplatser den senaste tiden, har jag förstått av alla som kontaktat mig. Själv var jag placerad överst på vår länslista, och många har inte uppfattat att det var nödvändigt att också kryssa förstanamnet. Fler än 5000 valsedlar av moderaternas 7700 valsedlar på Gotland var faktiskt inte alls kryssade. Nu föll det sig därför så att två personer blev inkryssade (mer än 8% av rösterna) på Gotland från moderaterna, men det fanns bara en riksdagsplats att besätta...

Nu vet jag att det finns massor att göra i kommunen, och det är det som vi ska fokusera på i fortsättningen. Detta underlättas säkert att vi har i fortsättningen även har en borgerlig regering och en moderat riksdagsledamot från Gotland.

Inga kommentarer: