tisdag, juli 11, 2006

Bloggen som kampanjform

Alltfler ser nu möjligheterna att använda bloggen i sina valkampanjer. Det är ett lättsamt och bra sätt att föra ut sitt budskap. Det är också ett nytt sätt att mer allmänt ge väljarna en idé om vem man är.

Sedan oktober förra året har jag använt denna blog till att resonera och informera om aktuella frågor. Dessutom har jag, liksom flera andra moderater, en blog på moderat.se där jag mer fokuserar på aktuella politiska frågeställningar.

Detta har nu Radio Gotland uppmärksammat och idag var reportern Katarina H hos mig för att intervjua mig och diskutera detta. Vi hade en god stund tillsammans där vi pratade om vilka bloggar som finns, i vilken utsträckning gotländska politiker använder dem och hur en bra blog kan se ut. Endera dagen kommer reportaget i programmet Eter på gotlandsradion.

Det finns många fördelar med att använda Internet för opinionsbildning, många gör det redan, men bland gotländska politiker verkar det inte vara så vanligt. Bloggar finns på de stora tidningarnas nätsidor, de politiska partiernas hemsidor (i alla fall hos moderaterna) och andra fora. Det är bara att sätta igång.

Själv tycker jag man ska bestämma vilka man vänder sig till när man börjar blogga. Jag hoppas ju att mina vänner och släktingar runt om i världen läser om vad som händer mig här på Gotland. Jag hoppas också att presumtiva väjare som vill veta mer om vem jag är och vad jag tycker, går in då och då och ”känner mig på pulsen”. Därför försöker jag också föra ut adressen på min blog på många olika sätt.

Eftersom jag driver en personkampanj för en riksdagsplats nästa mandatperiod är detta ändå bara en del i min kampanj. Jag alltid har varit språkintresserad och gillar att skriva, så bloggandet passar mig bra.

Inga kommentarer: