tisdag, juni 13, 2006

Ökande sjöfart på Östersjön – hur minskar vi risker för olyckor?

Kommun, länsstyrelse och flera andra myndigheter höll i måndags kväll ett seminarium på högskolan om den ökande sjöfarten i Östersjön. Större belastning på farlederna medför större risker för olyckor, och ett innanhav är alltid särskilt utsatt.

Professor Kjell Larsson vid Högskolan på Gotland redogjorde för några av de största hoten. Övergödning av fosfor och kväve, gamla och nya miljögifter, överfiske och sjöfartsrelaterade hot är de stora utmaningarna att förebygga och vid behov hantera. En skärpt lagstiftning och bättre övervakning är viktigt, men det räcker inte för att uppnå miljömålen för Östersjön.

Torbjörn Edenius från Sjöfartsverket visade hur sjöfarten växer och påverkar stora delar av Östersjö. En ny led förbi Gotland längre österut än nuvarande är nödvändig för att uppnå tillräckligt stort djup för de stora fartygen. Det behövs en helhetssyn för Östersjön, och mer samverkan mellan länderna runtom.

Från IVL kom Jonas Fejes, som hade ett intressant och givande anförande om hur olika sorters oljor beter sig och vållar skada. Den ger effekter på miljön, olika beroende på var den finns; på ytan, bottnen, stränderna osv. Den kan vara kladdig och giftig, men oljan är idag livsnödvändig för vårt samhälle pga sitt stora energiinnehåll. Också vattenomsättningen spelar roll för hur snabbt oljan bryts ner när den väl finns i vattnet

Vid stora utsläpp kan vi minska skadorna genom att samla upp och ta hand om så mycket som möjligt. Vågenergin tar hand om en del och en del dunstar. Skadorna kan förvärras med felaktiga metoder, t ex om man använder lösningsmedel eller hett vatten. Eftersom redan små mängder utsläpp ger skador kan också kontinuerliga utsläpp under lång tid ge mycket allvarliga miljöskador.

Från redarföreningen redovisade Bertil Arvidsson vilka åtgärder som vidtagits inom näringen de senast åren: Man utser nödhamnar, gör avtal om bogserbåts-, miljöräddnings- och läktringsberedskap. Han vill också få bort de svartlistade fartyg som fortfarande trafikerar Östersjön.

Nu är det ytterst viktigt att det blir effekter av arbetet med att säkra Östersjöns vatten. En viktig del i säkerhetsarbetet måste bli att flytta farleder och separera trafiken i olika riktningar. Det måste också finnas en god beredskap för olika olyckor, och fler nödhamnar. När det gäller internationell övervakning borde frågan kunna lösas genom att använda och utveckla den övervakningscentral som redan finns på Gotland till en trafikledningscentral.

Inga kommentarer: