onsdag, juni 21, 2006

Ge plats!

Idag gick jag till Östercentrum på lunchrasten för att se på installationen ”Ge plats”. Ett par hundra stolar från kommunens överskott hade placerats ut i Östercentrum i Visby. Varje stol symboliserade en arbetslös och hade en vidhängande ”prislapp” på vilken en arbetslös person presenterades (förutom namnet).

Jag tor att utställningen väckte en hel del uppmärksamhet. Inte minst tydliggjordes det att väldigt många går utan jobb idag på Gotland. Det måste vi göra något åt. I moderaterna har vi ett bra förslag om nystartsjobb. Den arbetsgivare som anställer en arbetslös får sänkt arbetsgivaravgift lika länge som personen varit arbetslös. Det måste vara ett mycket bättre incitament än att som sossarna placera alla i ”åtgärder”.

När jag samtalade med några konstnärer bakom installationen hörde jag en man som var intresserad av en person med en viss kompetens. När jag lämnade utställningen mötte jag honom igen. Naturligtvis frågade jag om han hittat en lämplig person. Till min stora glädje berättade han att han hittat en bokningsassistent. Precis vad hans företag behövde!

Hoppas det kommer en utvärdering senare som berättar hurinstallationen/ jobbrekryteringen gått. Det ska bli riktigt intressant att höra om det går att få nya jobb till våra arbetslösa så här. I så fall hoppas jag verkligen denna sorts ”samhällskonst” fortsätter!

Inga kommentarer: