torsdag, januari 05, 2006

Rektors kompetens viktig för skolans resultat

Ett nytt år har börjat, och snart rullar det mesta på som vanligt igen. Mitt kalendarium börjar fyllas med sammanträden och uppgifter som ska göras. Den stora utmaningen blir det påbörjade valåret – det är viktigt att vi lyfter fram alla de fördelar den borgerliga politiken har på ett tydligt sätt.

Något som speciellt gläder mig är det stora fokus moderaterna lägger på skolan och skolans betydelse. Den viktigaste faktorn för att eleverna ska lyckas i skolan är ju dess personal – lärare och rektorer. Lokaler och material behövs, men det ger inte automatiskt bättre kunskaper hos eleverna.

I dagens DN-debatt redogör Fredrik Reinfeldt och Sten Tolgfors (m) om vikten av att ha kompetenta rektorer i skolorna. I december lyfte de fram behovet av välutbildade lärare. Skolledarskapets legitimitet försvagas om rektor är sämre utbildad än sin personal, skriver de. (Samma ledarskapsproblem finns inom sjukvården idag)

Det är nödvändigt för rektorer att ha en helhetssyn på sin skola. Alla beslut som fattas påverkar ytterst eleverna och deras möjligheter att klara av skolan. Många rektorer idag saknar en längre ledarskapsutbildning. Förslagen som förs fram, innebär i korthet att vi behöver införa behörighetskrav för rektorer, fördubbla resurserna till den statliga rektorsutbildningen, införa en ny akademisk rektorsutbildning och stärka rektors pedagogiska utvecklingsuppdrag.

Jag är glad att läsa i debattartikeln, att flera av de synpunkter jag lämnat i olika moderata skolseminarier också finns med. Jag tycker att jag har en god grund för mina åsikter, eftersom jag både är utbildad lärare, rektor och har deltagit i åtskilliga politiska ledarskapsutbildningar. Jag har också verkat i skolan som lärare och rektor i många år. Med mer utbildade rektorer kan deras frihets- och ansvarsgrad öka och den politiska detaljstyrningen minska. De kommunala skolorna borde då kunna ha samma frihetsgrad som friskolorna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Lena. Vad kul att jag hittade din blogg. Var ute och "googlade" på celion och hittade dig. Visste inte ens att du hade något sådant. Ska läsa dig regelbundet from nu.

Många kramar Eva C.