söndag, januari 29, 2006

Geriatrik - ett utvecklingsområde inom sjukvården

I tisdags var jag på ett helt fantastiskt seminarium i Visby om äldresjukvården –geriatriken. Läkaren Yngve Gustavsson höll i seminariet och mer eller mindre trollband den 200-taliga publiken. Hans forskning och yrkesutövning i Umeå har gjort honom känd över hela landet.

De som har nära och kära som drabbats av olika ålderssjukdomar, vet vad det kan kännas ont att inte kunna hjälpa till. Det som framkom tydligt var att det stuprörstänkande som präglar mycket av sjukvården bidrar till att inte äldrevården får utvecklas optimalt. Jag har själv sett exempel på mottagande på regionsjukhuset, rehabiliteringen och den kommunala rehabiliteringen/terapin, som gjort att jag blir ändå mer säker på att mitt arbete i politiken är viktigt, och att de ”nya moderaternas ” sjukvårdsprogram är rätt. Inte minst alla våra gamla behöver en ”vårdvisare” som kan hjälpa tillrätta i sjukvårdens korridorer.

Allt kan man diskutera och förbättra, och det gavs det också exempel på. Läkemedel, som för det mesta utprovas på unga män, fungerar inta alls på samma sätt på gamla kvinnor. Dessutom har många så mycket mediciner, att de blir ännu sjukare av dem.
Ett snabbt omhändertagande av strokepatienter minskar behoven av eftervård, hemtjänst mm, eftersom tillfrisknandet då går mycket snabbare och lyckosammare.
Förebyggande insatser för hörsel, syn, snarkning och näringsintag kan minska antalet fallolyckor, etc. etc.

Alla vi som var där fick en mycket minnesvärd dag. Jag hoppas verkligen vi kommer till skott på Gotland och får en geriatrisk verksamhet igen, lik den vi var på väg att bygga upp under min tid i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Inga kommentarer: