fredag, september 23, 2011

Mattelyftet – en reform att räkna med

Insändare i GA från Margareta Pålsson (M) och mig:

Nu genomför vi ett välbehövligt och efterlängtat mattelyft. Sammanlagt satsar vi 2,6 miljarder för att stärka matematikundervisningen.

Svenska elevers matematikkunskaper har försämrats under många år och bakgrunden till detta är komplex. En viktig förklaring är undervisning som hämmar elevernas kunskapsutveckling, t ex så kallat ”eget arbete”. Eleven lämnas ensam med sin mattebok och får inte de genomgångar och förklaringar som måste till, det gäller även andra ämnen, men i synnerhet matematiken. Genom nationella och internationella utvärderingar vet vi nu vad som verkligen fungerar och det är dags att vi gör oss av med pedagogiska modeller som inte ger resultat. De metoder som används i undervisningen i skolan måste vila på forskning och beprövad erfarenhet, inte på ideologi.

Matematik är som bekant ett ämne som förutsätter en aktiv lärare som ingående förklarar, instruerar och ger konkreta exempel. Den som undervisar i matematik måste även ha gedigna kunskaper i ämnet. Olyckligtvis ser vi brister även här. Andelen obehöriga lärare är fortfarande alltför stor. På gymnasiet saknar en fjärdedel lärarexamen i matematik, vilket är helt oacceptabelt. En kombinationen av felaktig pedagogik och otillräckliga ämneskunskaper är förödande.

Nu vill vi ge matematikundervisningen ett rejält lyft. Mattelyftet innefattar tre delar. För det första måste matteklärarnas behörighet och kompetens stärkas. Regeringen avsätter därför 1,3 miljarder mellan 2012-2015 för att möjliggöra fortbildning, vidareutbildning och forskarskolor för lärare som vill ha licentiatexamen och bli lektorer.
För det andra vill vi stimulera matematikundervisningen i grundskolan genom att utöka undervisningstiden med 120 timmar. Från hösten 2013 genomförs detta.
För det tredje fortsätter den så kallade ”läsa-skriva-räkna”- satsningen. Av den totala satsningen går 50 miljoner till matematiken under 2012.

Under 2011-2012 genomförs omfattande utbildningsreformer; bland annat en helt ny gymnasieskola, nya kurs- och läroplaner för grundskolan, en ny skollag och en ny lärarutbildning. Allt detta tillsammans med lärarlyftet och mattelyftet kommer att rusta skolan för framtiden. Vi lägger nu grunden för en modern kunskapsskola med fokus på elevens kunskapsutveckling.

Inga kommentarer: