torsdag, december 19, 2013

Helt fel läge för skattehöjning!

Så lackar det mot Jul igen! Julborden och julglöggen doftar gott vid fester och högtider. Ett år går så fort, men när jag kollar kalendern 2013 så ser jag ju att jag varit med om så fantastiskt mycket som regionråd, stor som smått. Upphandlingen av färjetrafiken, Almedalsveckan, kampen för 03-öppet, föredragande i kulturfrågor för SKL vid nationella möten och konferenser, många ministermöten, tillställningar med kungaparet, deltagit i framtagande av Moderaternas EU-valsedel, rekrytering av nya förvaltningschefer, beviljat miljoner till våra fyra regioner i Småland och öarna och mycket, mycket mer.
Några av ärendena vid senaste fullmäktige gällde kulturpriset och vår nya kulturplan som ger en god bild av Gotlands samlade kulturliv. Kulturen spelar en stor roll för människors utveckling och välbefinnande, och är en viktig tillväxtfaktor. Jag hade en del yrkanden kring planen som ändå behöver arbetas vidare med till nästa översyn, och fick igenom två av dem gällande själva processen, men fick avslag beträffande länsdansen och kulturskolan, synd. Vi vill ju att våra gemensamma satsningar ska nå så många gotlänningar som möjligt, och ge bästa utfall för pengarna. Och kulturen som tillväxtmotor finns också som ett starkt engagemang hos nye regiondirektören Jan Björinge, det lovar gott.
Jag vill också passa på att nämna att jag beklagar det sätt som den rödgröna majoriteten hanterat regionens ekonomi under mandatperioden. Som grädde på moset lägger de in en skattehöjning i budgeten även denna mandatperiod, i ett läge när den verkligen inte behövs, och som nu ger oss plats nr 56 i skattebotten av 290 kommuner (en försämring med 41 platser)! När det som verkligen hade behövts varit att hålla ordning och reda på ekonomi och verksamhet i våra nämnder. Många nya miljoner rullar in från regeringen nästa år, liksom återbetalda försäkringspengar, vinster vid fastighetsförsäljningar, vårdgarantipengar, minskade räntekostnader mm. Regeringens jobbpolitik visa på allt ljusare tider framöver, och flera olika prognoser pekar uppåt. Kan någon över huvudtaget uppfatta denna skattehöjning som annat än ett vallöfte om att ”nu ska det blir mer av allt” inför valrörelsen? Nej och åter nej! Det är naturligtvis helt fel signaler när vi behöver ökad inflyttning och gott näringslivsklimat!
Nästa år kommer jag att jobba något mindre med politiken eftersom jag lämnar uppdraget som regionråd. På min facebooksida lade jag för en tid sedan ut en uppdatering om att jag, efter många tankar och överväganden bestämt mig för att lämna Regionrådsuppdraget efter nyår, vilket föranledde viss uppståndelse. Jag sitter däremot kvar på mina andra uppdrag för Moderaterna i Regionstyrelsen, -fullmäktige, SKL m.m. Vi i politiken har ett spännande men hektiskt valår framför oss, och jag kommer naturligtvis att vara med och ställa upp för Moderaterna och kampanja, var så säkra! Men jag vill också få mer tid över för min familj och mina vänner.
Nu är valet av min efterträdare gjort vid måndagens Regionfullmäktige, det känns bra, och jag hälsar Stefan Wramner (M) välkommen. Jag ser också fram emot vårt fortsatta arbete på Gotland i medborgarnas tjänst. Moderaterna är redo att gå ut i en valrörelse som aldrig varit så väl förberedd, och viljan att ta hand om Gotlands välgång är på topp!
Därmed önskar jag Er alla en mycket God Jul och ett givande Gott Nytt År, och tackar samtidigt för många goda kontakter och samarbeten!

Inga kommentarer: