torsdag, maj 09, 2013

Trafikverkets förfrågningsunderlag för färjetrafiken

Den stora händelsen förra veckan var förstås fredagens möte med Trafikverkets (TRV) generaldirektör Gunnar Malm, och hans redovisning av upphandlingsunderlaget för den gotländska färjetrafiken från 2017. Mina förväntningar var stora när jag for till Stockholm, för jag hade förstått att förslaget som presenterats i januari hade slipats till i kanterna under tiden. Gunnar Malm markerade också att de haft ett omtag i arbetet, och de verkligen lyssnat på oss gotlänningar.

Upphandlingen är alltså mycket flexiblare upplagd än förra gången och anger minimikrav för funktioner, men inte detaljer, så att anbudsgivarna själva får presentera sina förslag på bästa trafiklösning i anbuden. Det innebär alltså att den som kör båtarna själv ska kunna föreslå bästa sätt utöver minimikraven, både vad gäller avresetider, överfartstider, passagerares komfort och godshantering, och det tycker jag är en bra lösning.

För att få fler anbudsgivare betalar man också ersättning till den som lämnar in anbud. Därtill ger det flexiblare upplägget också möjligheter till ökad konkurrens, som ett medel att få bästa trafik för pengarna. Vid presentationen räknades flera förändringar upp, som var och en kanske inte såg så stora ut, men tillsammans ska ge oss en bra trafik. När anbuden öppnas i höst kommer de olika ”fördelar” ges poäng, till exempel kortare överfartstid, som erbjuds utöver de kvalitativa grundkrav som anges för miljö, ekonomi, regional utveckling, stabilitet osv.

Bastrafikens antal turer till Nynäshamn och Oskarshamn, som blir kvar som sydlig hamn, anges med en maximal överfartstid, samma krav som fanns vid förra upphandlingen och som gett oss nuvarande trafik. Det rederi som vill köra båten snabbare får mer poäng i anbudsöppningen (benämns restidsvinst). Avgångstider bestämmer man själv inom ett visst spann morgon och eftermiddag för att man ska kunna resa till fastlandet, över dagen och ha gott om tid (minst 8 timmar) för möten eller handel etc. Upphandlingen har också gjort det möjligt att separera anbuden när det gäller norra och södra turen så att två olika rederier skall kunna köra dem.

Man är inte heller låst vid inkomna anbud, och om nu inga bra anbud kommer, kan upphandlingen avbrytas. Regeringen jobbar samtidigt fram en proposition om statligt ägda båtar, där enbart driften kan upphandlas. Vi hade många frågor med oss inför mötet och fick en hel del svar. Utifrån de förutsättningar jag beskrivit, är det naturligtvis en del frågor som det inte går att svara på i detalj, men som vi får veta mer om på senhösten efter den 28 oktober när det blivit klart vem som kommer att köra båtarna. Och innan dess ska vi naturligtvis fortsätta föra dialogen med TRV. Med de upplysningar om innehållet vi hittills fått känns det nu bra att få jobba vidare med våra lokala näringslivs- och tillväxtfrågor, för det behövs också.

Inga kommentarer: