lördag, mars 23, 2013

Moderaternas Sverigemöte i Karlstad och andra möten

Den senaste tiden har varit väldigt intensiv för min del, med många politiska möten och sammankomster. Inte minst gäller det att på alla nivåer förankra våra behov av en rättvis färjetrafik, så det ingår i uppdraget hela tiden. Men jag har också varit några dagar i Karlstad på Moderaternas stora Sverigemöte tillsammans med drygt 2 000 Moderater den gångna helgen.


Som vanligt var det väldigt inspirerande att få lyssna på anföranden från både statsminister Fredrik Reinfeldt, där han bland annat betonade att vi måste komma åt våldet i samhället, för att få en ökad trygghet och välfärd. Men också lyssna finansminister Anders Borgs utmärkta anförande om hur vi både ska behålla en god välfärd och samtidigt ha ordning och reda i statens finanser. Sveriges ekonomi växer snabbare nu än de flesta EU-länder – som 4:e nation idag. Fallet har alltså bromsats men det blir fortsatt besvärligt 2013.

Det var också väldigt intressant att gå på några av alla de ministerledda seminarier som gavs. Mina val handlade om ekonomi, infrastruktur, skola och kultur. Flera av dessa gällde de nya programförslagen som ska tas av arbetsstämman i höst, och som sedan ska vara en ”blå tråd” i vår politik inför valet och nästa mandatperiod.

Som ledamot i SKL:s Kultur- och Fritidsberedning (Sveriges Kommuner och Landsting) deltog jag förra veckan i den gemensamma konferensdagen med SMOK (Sveriges Musik- och Kulturskoleråd) i Visby om framtidsfrågor, Kulturskola 2030. Det var en mycket viktig konferens med flera framtidsspår, och med många goda idéer och förslag. Viktiga frågor som jag sedan kunde berätta om för kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth när jag träffade henne vid Sverigemötet några dagar efteråt.

Jag fastnade själv totalt för elSistemas musikprojekt i Hammarkullen i Göteborg. Ett gigantiskt samarbete mellan Göteborgs Symfoniorkester och Kulturskolan i Göteborg. Ett fantastiskt projekt som fått hela stadsdelen att växa med musiken, och som ger barnen jättefina förutsättningar att vara med och musicera. Och riktigt roligt var det att få lyssna på Malin och Helena som representerade de båda delarna och redovisade projektet ; extra kul förstås, eftersom Helena Wessman, som var en av mina härliga elever på Sliteskolan för ett antal år sedan, nu är VD vid Göteborgs Symfoniorkester.

Ett annat viktigt uppdrag jag har för närvarande är också att vara med i Moderaternas nomineringskommitté och ta fram listan på kandidater till EU-valet i juni 2014. Just intervjuar vi ett stort antal nominerade kandidater till vårt provval, därefter fastställs den slutliga listan inför EU-valet av vår arbetsstämma i höst. Så tidigt i torsdags morse var det dags för en ny intervjuomgång med flera kandidater.

Inga kommentarer: