lördag, januari 23, 2010

Rikstrafiken saboterar Gotlands framtid

Artikel av Rolf K Nilsson och mig med ovanstående rubrik som publicerades i GA och GT på Gotland den 22/1.

"Ska Gotland leva enbart på sommaren eller året-runt? Vill vi ha ett livskraftigt näringsliv där gotlänningar kan få ett jobb och därmed en försörjning - hela året? För oss gotlänningar är svaren på dessa frågor självklara, men tyvärr kan inte detsamma sägas om Rikstrafikens svar.

Vad som man från Rikstrafiken hela tiden bortser ifrån är att färjeförbindelsen mellan Gotland och fastlandet är vår landsväg, vår motorväg, vår järnväg. Idéerna för framtidens trafik till och från Gotland saknas inte. Alla är dock inte så goda som andra, men de dåliga förslagen har ofta en sak gemensamt. Även om de inte drivs av Rikstrafiken själva så har de ofta deras gillande. Det är säkerligen inte av någon ren illvilja, ofta kan en idé säkert se bra ut på pappret. Medan vissa inte ens gör det, vilket särskilt är fallet med deras senaste rapport. Och dessutom är det respektlöst mot gotlänningarna att komma med olika besked och att inte fundera igenom konsekvenserna av olika förslag.

Det har exempelvis övervägts att tillåta fler aktörer att bedriva färjetrafik på ön. Spontant låter det bra, konkurrens är ju som regel bra för konsumenten. Detta kräver dock ett underlag för en hållbar konkurrens! Året-runt trafik till och från Gotland måste kunna garanteras och finnas kvar i nuvarande omfattning.

Överhuvudtaget leder Rikstrafikens agerande och ständiga nya besked, för att inte säga hot, till att de företagare vi idag har på Gotland inte kan planera sin verksamhet. Och för den som vill etablera sig på ön är situationen densamma. Det är naturligtvis inte bra. Men detta är den verklighet som många gotländska företag befinner sig i idag. Kommer båda våra vägar till fastlandet att finnas kvar? Eller försvinner båda och ersätts av en i Västervik? Vad händer om färjorna går långsammare på vintern? Upphör Oskarshamn som avresehamn till Gotland drabbar det sannolikt turismen från delar av Sverige men framförallt den europeiska. Och turismen som för övrigt gärna får expandera, den innebär välbehövliga jobb här på ön.

Det är alltså viktigt att komma ihåg att allt inte bara handlar om att vi gotlänningar ska kunna resa från ön. Människor, och så klart även varor, ska hitta hit också. Men det är inte bara lokala företag och fastlänningar som tvekar inför framtiden. Gotland som en attraktiv plats att bo och leva på hotas i förlängningen. Argumenten är tydliga för att inte mixtra med den färjetrafik vi har idag, som de flesta av oss faktiskt är relativt nöjda med. Varför Rikstrafiken likväl vill ge Gotland ett dråpslag är obegripligt. Varför vill man göra en ö med ett utsatt läge än mer utsatt!?

Det bästa för Gotland vore om regionen (Region Gotland) får de medel Rikstrafiken idag disponerar för Gotlandstrafiken. De gotländska infrastrukturfrågorna måste bli en del av en långsiktig gotländsk politik och inte resultat av tillfälliga infall från en oförstående statlig myndighet. "

Inga kommentarer: