fredag, december 11, 2009

Goda resultat måste till!

Nu fortsätter vi i BUN årt arbete med att bli en framgångsrik skolkommun nästa år. Vid senaste BUNmötet hade vi en värdefull genomgång av kvalitetsredovisningar och kollade hur man jobbar med mål och resultat i förskola/grundskola. SKL har i en rapport visat hur aktiva politiker, tjänstemän och rektorer kan spela en avgörande roll för skolans resultat. Ett gemensamt drag för framgångsrika skolkommuner är att det finns en hög ambition med skolan och en strävan att alltid bli bättre.

Kommuner med helt olika förutsättningar pekar på samma saker för att uppnå framgångsrik styrning och ledning av skolan. Hur man sedan konkret utformar sina lösningar utgår från lokala behov. Det kommunala perspektivet är således väsentligt för att förbättra skolan
Kännetecknande för framgångsrika skolkommuner är bland annat: Ha bra ledare - Lyftafram kompetenta lärare - Har höga förväntningar - Tar reda på hur det går.

Vi måste fortsätta satsa på att bli en av Sveriges mest framgångsika skolkommuner!

4 kommentarer:

Johan Malmros sa...

Kul att se att ett av våra kommunalråd bloggar. Ett perfekt sätt att bredda demokratin!

Det är bra att skolan på Gotland satsar så mycket på att följa upp resultatet. Att veta var man står är en förutsättning för att bli bättre. Jag har också förtroende för att ni i BUN gör vad ni kan för att sätta fokus på kvalitet i skolan.

Jag är dock väldigt oroad över ambitionen som framförallt kommunledningen har med skolan på Gotland när barngrupper på 20 barn eller mer i förskolan är acceptabelt och när det är acceptabelt att var tionde elev går ut grundskolan utan fullständiga betyg.

Finns det någon realism i att i nuläget satsa på att bli en av Sveriges mest framgångsrika skolkommuner, eller är det så att det finns ett stort glapp mellan tillgängliga resurser och behovet/kundens krav?

Det jag har sett under de 7-8 år som jag följt skolan är en liten tendens till försämring. Framförallt är det fokus på barn som behöver extra stöd som "tappas" samtidigt som vi ännu inte har sett vad resultatet av de stora barngrupperna blir. Min gissning är att vi får äta upp det rejält om några år i form av barn med koncentrationsproblem, mobbing, utanförskap m.m.

Lena Celion sa...

Hej Johan. Barngruppernas storlek är kopplade till personalresurser. Stora grupper ger mer personal och då kan man bilda fler smågrupper. Vi har en personaltäthet över rikssnitt här på Gotland. Om det också har gett bättre kvalitet lär Komrev ge oss synpunkter på snart.
När det gäller skolan så finns inga entydiga bevis på att mer resurser ger bättre resultat. Läs gärna mer om detta i Stefan Fölsters m fl bok "Den orättvisa skolan" som just kommit ut, samt Skolverkets rapport. Det handlar mest om duktig och välutbildad personal.
I Haninge fick man ingen sörre budget, så man ökade ut elevgrupperna och höjde lönen för lärarna istället. Från att ha varit landets sämsta skolkommun blev man en av de bästa - utan att det krävdes mer pengar, enligt receptet i min blogg.

Johan Malmros sa...

Tack för svaret.
Jag håller helt med om dina (eller skolverkets) åsikter om att ökade resurser inte nödvändigtvis leder till bättre kvalitet. Jag har läst skolverkets rapport och även artiklar där man kunnat visa på att ökade resurser t.o.m. lett till SÄMRE kvalitet. Däremot ser jag vad jag ser, både min subjektiva uppfattning, och hårda resultat som presenteras av BUF. Om den gotländska skolan är på väg att bli bättre så går det åtminstone väldigt, väldigt långsamt. Och min subjektiva uppfattning säger att det går bakåt.

Jag tror att en sänkning av personaltätheten utan att andra åtgärder (t.ex. höjning av lärarlöner eller utbildningsinsatser) vidtas för att öka kvalitén kan bli förödande. Jag har frågat och sökt efter om några sådana åtgärder vidtagits, men inte fått något svar. Det kanske finns, men presenteras väldigt dåligt.

Vi får förhoppningsvis möjlighet att diskutera dessa frågor ytterligare framöver. Jag ska läsa Stefan Fölsters bok, och se om jag blir något klokare...

Lena Celion sa...

Hej. Du har delvis rätt i dina analyser. Jag tror själv däremot att det handlar mycket mer om det som slås fast för framgångsrika skolor; bl a höga förväntningar på eleverna, bra ledarskap och lhög ärarkompetens!