fredag, oktober 02, 2009

Korallen i Visby

Igår var jag i Västerhejde för en invigning av lokaler för två nya förskoleavdelningar. Många barnfamiljer flyttar in, får jobb och får alltstörre behov av förskola. Mitt anförande vid invigningen lät så här:

Jag tycker det är väldigt roligt att få vara med er när ni inviger nya förskolan Korallen! Här blir det jättefint! Det är spännande få se hur det har blivit sen vi i BUN beslutade om era nya lokaler och avdelningar. Jag vill att alla gotländska barn ska erbjudas en bra förskola.

Förskolan ska ge alla barn förutsättningar att vara med i verksamheten. Barnens förmåga och vilja att lära sig nya saker, att växa och utvecklas är en del av förskolans arbete. Att ta tillvara barnens eget engagemang och nyfikenhet är också en viktig uppgift som förskolan har.

Den viktigaste arenan för barns utveckling och lärande är leken. Jag har nyligen fått veta att Skolverket kommer med förtydliganden till förskolans nya läroplan om lekens betydelse. Man vill stärka arbetet med språk och matematik i förskolan genom att lyfta fram leken och skapandet i förskolans läroplan med egna mål.

Här finns engagerad och duktig personal, lärare och rektor för att jobba med detta. Ett stort föräldraengagemang bidrar också till framgångar och barnens trivsel kommer som en naturlig följd av detta. Och här på nya Korallen finns alla förutsättningar.

Så nu knyter vi ihop banden mellan Snobben och Korallen och inviger den nya förskolan!

Inga kommentarer: