fredag, september 19, 2008

Framgångsrika skolor

Jag har alltid tyckt det varit roligt att jobba med skolfrågor – oavsett vilken del av systemet jag funnits i. Det handlar ju om våra barn och vår framtid! Vi i skolan har ju hela spannet – från de små mysiga ettåringarna till de vuxna som av olika skäl behöver utbilda sig. Visst är det en förmån att få ägna sig åt detta som är så viktigt för människor vardag.

I den roll jag har idag kan jag påverka, och det är politikens uppgift. Det är också väldigt nyttigt att ha en hel del egen erfarenhet och förstå vad som händer, eftersom jag också jobbat i skolan länge. Förtroendevalda ska jobba med VAD-frågor i första hand, och förvaltningen för skolan har hand om HUR-frågorna.

I BUN ska vi ha ett helhetsansvar för kommunens skattefinansierade utbildning, men vi är också styrelse för den egna verksamheten. Vår budget är den samlade resurs som KF satsar för att gotländska barn, ungdomar och vuxna ska få en utbildning av hög kvalitet på Gotland. Man kan därför säga att vi är både utförare och upphandlare, men så har Gotlands kommun valt att styra nämnderna. Så ser det ut även i SON och HSN.

Det som är viktigt och som jag vill verka för är att alla våra skolor ska vara framgångsrika skolor och hålla en hög kvalitet och jag kommer därför noga att följa resultaten i skolorna genom Måttband, kvalitetsredovisningar och annan statistik, och också fråga efter åtgärder om jag inte ser förbättringar. Vi har fortfarande en bit till riksgenomsnitt på flera områden.

Jag hade som mål när jag tog på mig ordförandeskapet i BUN att höja resultaten på Gotland, och jag hade länge följt Finlands framgångar i skolsammanhang. Vad är det som gör att nästan alla finländska barn klarar skolan så bra? Vår strategi om Framgångsrika skolor är definitivt en framgångsfaktor!

När jag igår tittade på TV-programmet 9A –vad hände sen, och såg på intervjuerna av eleverna så kändes det så bra. Det är ju precis så här det ska vara – det är så ungdomarna ska få känna – hela tiden uppmuntrade och intalade att Du kan – du kan lyckas om du kämpar. Och det var så ungdomarna uttryckte sig. ”Det känns roligt när man lyckas”. Och de gillade verkligen sina lärare.

Och Stavros Luca, matteläraren från Rinkebyskolan, som varje år har elever i 9an med på rikstävlingar i matematik, trots att inte skolan ligger i ett s.k. högstatusområde. Eller Elisabeth Söörhus, legendarisk rektor i Hjulstaskolan, som har sommarskola för elever i 9an som vill bli godkända till gymnasiet, och samtidigt även en bonusklass för 15 elever i 8an som erbjuds spetsutbildning i vissa ämnen. för att de är väldigt duktiga.

När vi har barnen och eleverna i fokus, då får vi framgångsrika skolor!

Inga kommentarer: